Dina ögon är fulla av liv

Du ser på mig som att jag vore utomjordlig. Dina ögon är förundrade och jag undrar vad du tänker, när du tittar sådär. Du känns enkel men kanske är du inte det, du känns blyg men kanske är du inte det och du känns säker men kanske är du inte det heller. Jag vill kyssa dig, jag vill ligga med dig, jag vill vakna med dig och jag vill promenera med dig. Viljan är stark men orken så liten, berusningen minimal.
Du skrattar sällan, säger det något?

Kan du dra med mig ut i natten på klippor. Kanske i skärgården, det är så fint där. Kan inte vi bli kära och fulla, och äta ost och dricka rödvin på en brygga. Kan inte din förundrade blick få mig att svaja. Jag vill så jävla gärna svaja nämligen.

Ute är det snart sommar och utsikten från ditt fönster på 21:a våningen är fenomenal. I ditt rum ligger rocky böckerna på hög och på väggen står en Bowie-platta. Jag fnissar när jag ser det för du är precis som mina andra.
I din säng hånglar vi och ligger med varandra, bakfyllekåtheten är stark den här varma söndagen i slutet av maj.

Vi bläddrar i din jan stenmark bok, har jag sagt att jag älskar honom? Du skrattar, nej ler förstås, du ler och kysser mig över ansiktet. Kinderna, näsan, ögonlocken, pannan, halsen. Jag ryser.

I min svarta manchesterjacka går jag men tunga steg nerför Götgatan. Små tunga steg, de är ledsna, så ledsna, men tillfredsställda. I en vattenpöl ser jag ditt vackra ansikte, för du är vacker, på ett klassiskt vis med höga kindben och ögonen långt isär. Din lugg är tjock mörk och flygig och den flyger och lägger sig över dina ögon. Som är gröna eller blåa jag vet faktiskt inte riktigt. Grönblåa.

Det är maj och solen skiner, steker faktiskt, och på Götgatan finns inte en enda vattenpöl för det har inte regnat på veckor.


Partyn och bakfylledar

Har solen precis gått upp eller ner. Jag önskar att jag var fullare och du fulare. Varför finns jag inte i din värld, varför får jag inte vara en del i den.


ville vara i ditt leende

Jag tycker bara så mycket om hur du ser på människor. Tittar observerar med en intensiv pigg blick. Som att du är förälskad ler du och slukar personer med dina ögon. Intensivt och flirtigt, åh hur du såg på mig. Hur du ser på den som pratar i sällskapet. Blicken är så talande men ändå så svår, inget förstår jag. Sedan ler du samtidigt som du iakttar folk, ett stort leende, större än mig, så stort att det inte ryms i mina tankar. Vad tänker du på, vad ler din vackra mun åt, varför gnistrar dina ögon så. Vad är det med dig som är så oemotståndligt busigt och ärligt. Fantastiskt lätt och tydlig är du men ändå så svår, så tjockt är ditt lager och så hög är din mur. Lockande bjuder du in, men aldrig för långt. Aldrig för nära.

han såg på mig och han log

Mitt hjärtas vilja är spretigt och jag lyssnar förtvivlat efter hans höga röst som borde finnas någonstans i lokalen. Jag är kall, stark och modig och spelar pingis. Kall, stark och full. Med pingis som distraherar. Med hjärta som distraherar. Med byxor och linne som båda sitter tight som fan. Jag hör hur hans kompis pratar om mig med en bekant. Jag är lovligt byte sedan mannen, pojken, snubben, med den höga rösten bestämde sig för att han inte ville ha mig längre. Så då kan någon annan ta över, skicka runt henne, hon är ju snygg.
I rummet där jag spelar finns inga dansande par och jag känner mig lycklig en liten stund. Sekund. Aldrig går han in genom dörren i skinnjacka och tillrättalagda lockar. Inte en enda gång stiger han in och ler sitt stora leende. 
Plötsligt är jag inte lycklig och inte kall, stark eller modig. Bara full. Jag släpper pingisrack och går ut genom den dörr jag under kvällen vänt mig mot och letat efter hans gestalt. Ut där han skulle kommit in och jag känner inget alls. Jag känner av öl och kanske snubblar jag ut nerför en trappa och kanske flirtar hans kompis med mig.
Jag bryr mig inte. Mina kläder sitter bara något så överjävla tight och det känns, det är den enda om känns i mig,

jag älskar er


När det passar

Och ikväll "hoppar" du mig. Jag är bara en central lägenhet med folk du känner lite halvt, en lägenhet som du "hoppar". Det sticker i mig när jag läser det. I den lilla meningen du skickar finns inget underliggande, det vet jag, men ändå känns det. Åh vad du gör ont. Sticket liksom gräver sig djupare och in i något som jag lämnat men som så lätt kommer upp, kommer fram. En gång i tiden var du mitt allt och nu hoppar du mig. Hela tiden. Jämt. Jag är så lätt att hoppa! För dig är vi inget som finns, det finns inget vi. För mig däremot, alltså jag, jag talar jämt om oss. Du lever i mig och det kan gå dagar veckor utan att jag minns men sedan kommer ett sjok av det som var oss. Som fortfarande är vi. Jag skulle aldrig kunna hoppa. Dig går inte att hoppa över eller under, du är alltid precis rakt framför. En mur i mig, framför mig. Min kärlek för dig är innerlig och evig. Villkorslös och fruktansvärd. En mur större än jorden. Det finns stunder jag vill hoppa, men det är omöjligt. Så stor är den så stark är den så löjlig är den. Så mycket älskar jag dig.


måste jag vara så jävla rädd

Första kvällen på veckor somnar jag snabbt och sover hela natten tungt och bekymmerslöst. En natt utan drömmar eller panikattacker, åh vad jag mår bra när jag vaknar. Utvilad. Jag minns knappt hur det känns att vakna, helt giftfri och helt pigg. Den senaste månaden har jag plågats av ångest, en molande sådan som sätter sig över bröst och hjärta och gör det svårt att andas. När som helst slår den till och gör mig yr och långsam. Ledsen. Orolig. På kvällarna är det värst och jag kan inte andas, eller jag andas men det är så fruktansvärt tungt. Svårt. Nästan som jag glömt hur man gör. Sedan tror jag att jag kommer dö och får panik, sängen eller golvet försvinner under mig och rummet krymper. Jag försöker andas och andas men det går inte.
 
Intalar själv att det är inbillning. När det inte går söker jag mig till mammas säng och faller ner bredvid och andas så tungt och snabbt att hon förstår. Hur kan hon vara så lugn, tänker jag. Jag kommer ju dö nu. Hennes långsamma andning hjälper. Hon får min kropp att sluta skaka och när det är över rinner stora tysta tårar över mina kinder. Som en flod över hennes täcke.
 
Nästa morgon är allt som vanligt, jag dog aldrig. 

RSS 2.0