På spaning efter de minnen som flytt

Läser Proust och avsnittet om Madeleine-kakan. Jag har många Madeleine-kakor i mitt liv. Idag på kontoret, en lukt, var det kaffet, kanske, och plötsligt var min tanke på Redbergsplatsen. Vårmornar där, längst med gatan jag inte minns namnet på. Spårvagnar och fågelkvitter, det fanns en park på ett berg precis bakom vårat hus. För att komma hem från hållplatsen kunde man antigen gå över berget, eller runt. Det fanns en odlingsskola i parken, ett integrationsprojekt, där fanns tomater, grönkål, zucchini. Vi kunde följa plantornas utveckling med årstiderna, du ville alltid gå igenom där. Nyfiket och nogrannt kände du på bladen, lät dom ligga mellan tumme och pekfinger, gick nära med ansiktet, som för att kunna se fibrerna. Sökande i blicken, så koncentrerad, jag blev alltid avundsjuk på den enorma värme du gav alla växter. Du krävde aldrig något tillbaka, timmar av pysslande och omplanteringar och duschningar. Ibland blåste du på dom, rötterna blir starkare av det?

Vanlisar

Blir svårare och svårare att släppa taget, att falla handlöst. Låta det okontrollerbara kontrollera en. Jag går på gator och tittar på folk som att de var en annan art, ser dom på gymmet och äcklas. Svårt att skilja på avundsjuka och äckel - är deras sinnen ofläckade glada nöjda? Varför känner jag mig så mörk?
 
P sover hos mig och vi äter frukost, borstar tänderna, pussas. När ska han lämna mig, jag vet att han vill!

Ser din nya tjej på instagram

Ser J's nya tjej på instagram. Hon är skitsnygg. Förmodligen snyggare än mig, svårt att avgöra. Tänker att det vore så skönt om hon var ful, ful och tråkig. Darrar i händerna när klickar mig därifrån. På natten drömmer jag om henne, vaknar kallsvettig 04. Är det såhär livet är? En repetition av att bli kär, göra slut, vara ledsen och älta, bli kär igen osv osv. Köttets lust och själens obotliga ensamhet!!

J har snart haft en annan tjej i ett år

Nollar mitt konto sista veckan i januari. Pengar rinner som vatten mellan mina fingrar, hatar att tänka på dom. Är ju bara siffror på en skärm, svårt att förstå hur transaktionerna sker. P köper fonder och skickar länkar med artiklar för hur man investerar smart. De ska växa; "planen är att bli eko-oberoende". Jag gillar saker, fina, dyra grejer jag kan smeta över ansiktet. Men egentligen kommer allt inifrån, hjärnan, hjärtat. Vad minns vi sen, på dödsbädden, minns vi hur procenten steg på fonden i Sedana Medical?

Tristessen är svår på nordpolen

Uppe i loftsängen ligger du. Mörkt i lilla rummet förutom ett doftljus. Vanlij blandas och lukten av sex. Det ilar av smärta längs vänstra sidan av bröstkorgen. Jag trampar runt på golvet nedanför. Är det såhär det känns innan man dör? Smutsiga underkläder på klinkers. 5 st påbörjade AXE i badrumsskåpet. Ser du mig där uppifrån?
 
Går upp till dig fast det smärtar över hjärtat. Är rädd för att trilla ner fast du håller om mig. 2 meter ner på parketten, ett bokstavligt fall. Utanför knoppar träden, det är januari. Du ser mig inte. Du frågar vad jag tänker. Det är inte nog. 

Sälarna simmar på skärmsläckaren

16 dagar nykter. Det är så kort, men känns så långt. Jag dricker Brooklyn special effects på Häktet (den e alkfri). Mannen i baren är vacker, slät hy, pigga ögon, slank kropp. Jag tänker på P. Jag tänker på mannen. På Häktet finns Snygga Människor, man ska ragga här. Jag vill nog det, men nykterheten är så påtaglig, den gör mig för alert, för medveten om varje muskel. Och vill jag, egentligen?
Alkoholfri öl, gymmet kl 06, tennis, yoga, meditation. Det är kul att testa nya saker. Jag ska spela badminton med P, tänker på det medan de andra pratar om när de blev av med oskulden. Jag är sån dålig lyssnare. Vill bara delta i samtalet om det handlar om mig själv. Sveper ölen. Byter snus. Önskar att jag hade cigaretter. 
 
"Och när den vita månaden är över. Lämnar du mig då?" Vill jag skriva till P. Övertygad om att jag är hans tidfördriv. 
 
 

RSS 2.0