1 månad sen sist

Och jag skulle ärligt talat kunna dö nu
bara för att dina andetag smeker min nacke
bara för att det finns ingen som skedar så bra som du
bara för att du är du
du är du och jag är jag och här är vi.

highway highway highway

Vi skulle hyra en stuga vid vattnet i Danmark. Jag, mamma, pappa och min syster skulle bo på en dansk kust i en vecka. Vi åkte bil ner, jag tror att vi stannade en natt i Helsingborg. Jag kommer ihåg H&Ms Divided kläder så väl, för jag ville ha alla brokiga blommönstrade klänningar och senapsgula koftor. Det var så nytt för mig, så magpirrande att köpa en knytblus och ett par svarta converse. Jag minns egentligen inte vad vi gjorde där, var vi åt någonstans eller hur det luktade på hotellrummet eller om mamma och jag bråkade. Men när vi gick på de små gatorna hamnade vi plötsligt i en fantastisk liten skivaffär. De hade allt, och jag var om möjligt ännu mer i extas än vad jag var inne bland H&Ms popkläder. Jag fick The Photo Album av Death Cab. Min första skiva med dem, och den var helt fantastisk.

Jag hade en stor svart band- och skivspelare på rummet i vår stuga, där satte jag skivan på repeat och spenderade timmar i min säng bara lyssnandes.
Jag hade aldrig upplevt något liknande. Jag tittade upp i det mörka trä-taket och tänkte att det här var som plåster på alla mina sår. Jag blundade intensivt och försökte höra varenda trumslag, inanding och ackord.
Ville bli ett med det som strömmade ur den stora bergssprängaren. Jag läste i den lilla boken som kom med, skulle memorera varenda ord i varenda låt. Ben Gibbards ord. De flöt samman så fint, fick mig att vilja gråta och skratta på samma gång.
En kväll gick jag ner till stranden. Jag var 14 år, det var sommaren mellan sjuan och åttan. Jag var kär för första gången och musikfrälst för första gången. Havet såg oändligt ut från den långa sandstranden.
Jag var 14 år.
Det fanns inte ett enda moln på himlen.
Mina bara fötter sjönk ner i den våta sanden där jag stod.
I mina hörlurar sjöng Ben; with your hand on my shoulder a meaningless movement,
a movie script ending

RSS 2.0