en århundradets kärlekshistoria

"Hon och Henrik Tikkanen drabbades av varandra när hon var bara 21 år. Han var gift och elva år äldre. Hon vikarie på Hufvudstadsbladet i Helsingfors. Han etablerad författare och tecknare.

De hade gjort ett reportage tillsammans, umgåtts i två timmar, och innan hon steg ur hans bil på väg tillbaka till tidningen kom frågan: "Om jag inte var gift, skulle du gifta dig med mig?" frågade han.

- Hur fånig den repliken än var, så blev jag ögonblickligen dödsallvarlig. Jag hade inget val. "Ja", sa jag.

- Vi var bergtagna av varandra.

- Jag hade aldrig träffat någon som så suveränt använde orden, som var så rolig, som var så intensiv.

Henrik Tikkanen har beskrivit deras kärlek med orden: "Det var som om en jättelik magnet hade dragit oss ihop." Men också att den var total som kriget, en århundradets kärlekssaga. Hon skriver i boken om åtrån och lusten som hela tiden fanns tätt under ytan, oåtkomlig för alla ord. Hur de bara behövde se på varandra för att bli matta av lust."

 

Märta och Henrik Tikkanen, intervju med Märta i DN 2004. Så jävla fint.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0