Det gråa i världen

Det är grått hela dagen. Marken, himlen, staden och människorna. Regnet ligger, det hänger som en gardin i luften och penetrerar varje por när jag sneddar över kapellplatsen mot coop. 
Jag tänker på hur A alltid sa att han tyckte om det, regnet. Hur han gömde sig för solen på somrarna. Han låg i rummet i huset på Gotland med gardinerna nerdragna, ända fram till eftermiddagen. Själv begav jag mig ut på cykel i det platta landskapet, febrilt trampande i motvind. De vita kyrkorna, fåren, ängarna. Jag tänker ibland att det var där vårt förhållande tog slut, hur det sakta sipprade ut i sanden, på Tofta strand. I någon av bunkrarna där vi gömde oss för vinden.

Göteborg är den gråaste platsen i världen och Gotland den blåaste. Mina minnen därifrån är blå himmel och blått hav, hur de smälter samman i horisonten. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0