julen

Det är kallt ute, eller det blåser kallt regn. Vi tog upp två flyttkartonger från källaren och tänkte pynta, men de stod i hallen under hela lördagen och mamma blev arg och pyntade snabbt i sin ilska, utan mig. Det är lugnt, det är okej, jag fick en lysande luftballong med en tomte i som vinkar. "Merry Christmas" står det, och jag undrar, sen när åker tomten luftballong?
Jag minns julen i Dalarna då man räknade ner dagarna och såg på julkalendern och snön gick högt över huvudet. Det var spikade traditioner och pappa hade aldrig någonsin kunnat tänja på dem. Släkten var stor och tomten läskig, och det snöade alltid. På morgonen vaknade vi tidigt och sprang upp och pyntade julgran och jag tror att jag hade en strumpa.. Ja, och där i låg oftast ett tv-spel så jag kunde sysselsätta mig under dagen. Den gick alltid så fort på ett långsamt sätt. Önskar att jag hade sparat känslan i en julburk som man kunde öppna och sedan uppleva den igen. Det var så fint och alla var så glada, så fridfulla på det där glättiga amerikanska sättet man bara tror finns där, i usa. Sa jag att det alltid snöade?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0