The great Shakespeare

Ur En midsommarnattsdröm av William Shakespeare


HERMIA

Vad du är olik dig! Vad ska jag göra?

Var går den gränsen, om du hatar mig?

Hatar du mig? Min älskling, vad har hänt?

Jag är ju Hermia och du Lysander,

Och jag är lika vacker nu som nyss.

På en natt har du hunnit älska mig

och lämna mig - Gud, det är inte sant!

Menar du allvar? Att du hatar mig

och älskar Helena.

Å du din kräftsvulst! Skådespelerska!

Din kärlekstjuv som smög omkring i natten

och stal hans hjärta från mig! Nu förstår jag.

Hon har lagt märke till att hon är längre,

en liten aning längre än vad jag är

Och med sin längd, sin ståtliga figur,

sin jättehöjd, har hon förtrollat honom.

Vad ska jag göra?

Pjäsen som vi ska sätta upp på Calle flygare, och monologen jag har valt för mina intagningsprov.
Nåja, olycklig kärlek är inte alls svårt att relatera till. Känns som att det kommer gå ganska bra att sätta sig in i Hermias roll.
Hoppas.


Kommentarer
Postat av: karl

åh, du kommer säkerligen slå domarna med häpnad. jag kan inget om teater och jag har heller aldrig sett dig framföra men en sak vet jag och det är att du kan det här! break a leg!

2008-01-02 @ 18:14:53
Postat av: tin

gud vad roligt! jag skulle också villa spela något lite mer seriöst

2008-01-02 @ 19:52:39
Postat av: stollekarl

ah, skoj! jag har faktiskt läst en midsommarnattsdröm.


det kommer säkert sluta med att du hamnar i en film som garden state.

2008-01-03 @ 14:19:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0