Brandman? Nej, elak gubbe såklart

Jag: "Tiim, vad ska du bli när du blir stor?"
Tim, som sitter koncentrerat och ritar svarar efter en stunds betänketid: "Vet inte"
Så fortsätter han att rita, det ser ut att föreställa någon gigantisk klo-hand. Man kan nästan höra hur han tänker, och slutligen kommer svaret.
Tim: "Jag ska bli en elak gubbe!" Han fnissar som att han just sa något förbjudet "Jag ska ha långt skägg och en käpp. Sen så ska jag sitta på en stol och läsa en tidning, och när barnen kommer på besök ska alla trilla på min käpp fast jag ska bara sitta och läsa min tidning. Som att ingenting hänt!" Han ser nöjd ut.

På något sätt verkar det som att barn vill missbruka den makten man automatiskt får som vuxen. Jag kommer ihåg när jag var liten, så brukade jag och Daniel fantisera ihop olika scenarier där vi som vuxna var riktigt elaka mot små snorungar. Våran favorit var att vi skulle bli lärare och hänga upp chipspåsar i taket så bara vi nådde, och sedan skulle barnen få stå och se på när vi smaskade i oss chipsen. Sedan fanns det förstås värre scenarion som innehöll både käppar och kvarsittning.
Förstår inte tjusningen i detta längre.
(Tim, min kusin som är 8 år verkar dock ha lite sadistiska framtidsplaner)

Kommentarer
Postat av: karl

När jag var liten så ville jag bli polis som pappa. Jag gick till och ut mitt i vägen en gång för att stanna trafiken så mamma och jag skulle kunna ta oss över, en bil fick tvärnita. Skrämde livet ur både mamma och chauffören. Själva elaka skäggiga gubben idén måste vara barnkanalernas påhitt, haha.

2007-12-16 @ 20:24:22
URL: http://karl-modin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0